Τετάρτη, 25 Μαρτίου 2015

Σκεφτείτε τα παιδιά !!!

Σκεφτείτε τα παιδιά !!!
Μ’ αυτό το εκβιαστικό σύνθημα καλείται η κοινωνία να επικροτήσει τις νέες προτάσεις του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού. Ποιός άλλωστε μπορεί να το αντικρούσει; Αν είσαι εναντίον των προτάσεων, αυτομάτως γίνεσαι εναντίων και των παιδιών. Ένας εμπαθής κοιλιόδουλος που σκέφτεται μόνο το δικό του συμφέρον. Ας είναι, ας αναλάβω το ρόλο του εμπαθή.
Διάβασα τις προτάσεις και απόρησα. Τις ξαναδιάβασα και πάλι απόρησα. Κάτι έλειπε… Το όραμα. Βρήκα ποσοστά, τόσα στην Ευρώπη, τόσα εμείς άρα βάλε, τόσα εμείς, τόσα οι άλλοι, βγάλε. Βρήκα οικονομικούς περιορισμούς λόγω κρίσης, Βρήκα απογευματινές γλώσσες στα ΚΙΕ (μα δεν υπήρχαν ήδη;) αλλά το όραμα δεν το βρήκα.
Κατ’ εμέ, τον εμπαθή, η παιδεία υπάρχει για δύο κύριους λόγους:
Ο πρώτος είναι να σε κάνει πολίτη. Έτοιμο και ικανό πολίτη, να μπορείς να επικοινωνείς λεκτικώς και γραπτώς με ξεκάθαρο λόγο. Να έχεις γνώσεις για τον κόσμο γύρω σου, από τον μικρόκοσμο μέχρι τον μακρόκοσμο. Να μπορείς να λειτουργείς εντός μιας κοινωνίας και το σημαντικότερο να μπορείς να δημιουργείς ο ίδιος νέα γνώση, νέες ιδέες.
Ο δεύτερος λόγος είναι η ικανοποίηση των αναγκών της κοινωνίας και της οικονομίας γενικότερα. Είναι το ίδιο ερώτημα που θέτουν και οι Γερμανοί και οι Φινλανδοί και άλλοι, πρωτού αρχίσουν την «αναδόμηση» της παιδείας τους. Τι χρειάζεται η χώρα;
Τεχνίτες; Μάλιστα, δώστε κίνητρα στους μαθητές να επιλέγουν τα αντικείμενα και μακροπρόθεσμα, δώστε κίνητρα στις εταιρείες για πρόσληψη.
Γιατρούς; Προεργασία στην Μέση Εκπαίδευση και δημιουργία ιατρικών σχολών και πανεπιστημιακών νοσοκομείων για πρακτική και πείρα.
Προγραμματιστές: και πάλι προεργασία και μετά κίνητρα σε εταιρείες, δημιουργία υποδομής (ευρυζωνικά δίκτυα, τεχνολογικά πάρκα, δεξαμενές επενδυτών).
Αν γίνονταν εξ’ αρχής αυτά, δεν θα είχαμε 47 χιλιάδες στους καταλόγους διοριστέων, να υποαπασχολούνται σε άλλους τομείς της οικονομίας μέχρις ότου ανοίξουν θέσεις στην παιδεία. Ναι μεν, ο καθένας μπορεί να σπουδάσει ότι θέλει, αλλά το κράτος δεν θα έπρεπε να είναι υπόχρεο να τον αποκαταστήσει αν αυτός έκανε «λάθος» επιλογή.
Λύσεις που ήδη εφαρμόζονται αλλού, σε χώρες με όραμα, όχι για το παρελθόν όπως ασχολείται το προτεινόμενο σύστημα, αλλά για το μέλλον. Είναι πράγματι αξιοπερίεργο στην πρόταση το ότι νοιαζόμαστε πιο πολύ να μάθουμε τα παιδιά για την κατοχή της χώρας και το πόσες κατεχόμενες εκκλησίες έχουμε, παρά για το πώς θα λύσουμε το ζυγό μέσω της ανάπτυξης και της προόδου της χώρας. Το ένα είναι ήδη βίωμα, απ’ όπου κι αν γυρίσεις σε τούτο το μικρό νησί το βλέπεις. Το δεύτερο είναι που θέλει κόπο.
Αυτά όσον αφορά το ίδιο το σύστημα, το άλλο μεγάλο θέμα που με ενοχλεί είναι το ηθικό.
Αυτό της βίας του χρόνου.  Σε λιγότερο από ένα χρόνο ετοιμάστηκε η πρόταση και πρέπει να εφαρμοστεί και άμεσα, «προσοχή, μη χάσουμε κι άλλα παιδιά». Ακριβώς αυτό το εκβιαστικό με ενοχλεί. Λες και οι μαθητές μας της τελευταίας 15ετίας απέτυχαν παταγωδώς, που εκτός από το PISA δεν ξέρω να απέτυχαν αλλού.
Αυτό της μυστικοπάθειας.  Στην διεκπεραίωση πρότασης αντί του διαλόγου, όπως θα περίμενε ο κάθε επιστήμονας και της συμμετοχής των ηγετών των συνδικαλιστικών οργανώσεων με τον τρόπο που αυτό έγινε. Μομφή ειδικά για τον πρόεδρο της ΟΕΛΜΕΚ, ο οποίος φαίνεται να κόπτεται περισσότερο για την πρόσκαιρη ευημερία του κλάδου του παρά για το κοινό καλό: “Quis custodiet ipsos custodes?”1
Σαν εμπαθής που είμαι, δεν θα παραστώ στις συνελεύσεις των κλάδων. Γιατί άλλωστε; Μας καλούν εκ των υστέρων να δικαιολογήσουμε τα πλεονεκτήματα του κλάδου μας; Σαν έκθεση μαθητών δημοτικού: «Ποιόν στην οικογένεια σου αγαπάς περισσότερο και γιατί;»
Η μόνη πρόταση που έχω να κάνω αφορά όλους μας, όλους τους κλάδους και όλους τους εκπαιδευτικούς. Είναι η μόνη λύση όσον αφορά την τρέχουσα κατάσταση. Η διγλωσσία του προέδρου της ΟΕΛΜΕΚ και η ίδια του η συμπεριφορά του στυλ “L'état, c'est moi”2 προς το ΚΔΣ και τους συνδέσμους καθηγητών πρέπει να σταματήσει άμεσα. Χρειάζεται ακριβώς ένα “Coup d'état”3, ένα τελεσίγραφο μιας εβδομάδας για παραίτηση της ηγεσίας της ΟΕΛΜΕΚ και προκήρυξη εκλογών. Διαφορετικά οι σύνδεσμοι καθηγητών να καλέσουν τα μέλη τους σε άμεση αποχώρηση από την ΟΕΛΜΕΚ και παύση πληρωμής της συνδρομής σαν πρώτο μέτρο. Σαν δεύτερο η δημιουργία νέας συντεχνίας με τέτοιο καταστατικό που να αποτρέπει τέτοιες είδους ανισοβαρή αντιπροσώπευση των μελών της. Η συζήτηση για το νέο σύστημα δεν πρέπει επ’ ουδενί λόγω να γίνει απ’ αυτό το συμβούλιο, απ’ αυτή τη συντεχνία ως έχει.
  
*Think of the children
1: «Ποιος θα φυλάξει τους φύλακες;» Γιουβενάλης, 6η σάτιρα.
2: «Το κράτος, είμαι εγώ» Λουδοβίκος ΙΔ’
3: Πραξικόπημα εκ της βάσης για αντικατάσταση των ηγετών.